علل روانشناختي اعمال خشونت در خانواده از ديدگاه

خرید بک لینک
كارشناسان

تحقيقات نشان داده است كه در جوامع بدوي يا درجوامعي كه قوانين عرفي آن حول محور " زور" مستقر شده و منطق در آن كاربرد كمتري دارد ، تنبيه سختترين و كم هزينهترين و در عين حال هم بدترين واكنش موجود است.

خشونت" و "تنبيه" در خانواده گاهي تبلور ترس و دلهره است زيرا فرزنداني كه از كودكي فقط آموختهاند كه به همه درخواستهاي موجود پاسخ "آري" بدهند و اگر "نه" بگويند در معرض تنبيه قرار ميگيرند، در بزرگسالي احتمال آنكه هرگاه "نه" ميشنوند،از ابزار خشونت استفاده كنند بيشتر است ، همانطور كه فرزندان خانوادههاي پدرسالار، غالبا يا خشونتگرا هستند و يا از افسردگي رنج ميبرند.

اگر ميخواهيم جهاني صلح آميز داشته باشيم بايد در قدم نخست، با روش هاي خشونت آميز در خانواده مبارزه كنيم ، زيرا امروزه متداولترين خشونت موجود در سطح جوامع انساني ، خشونت در خانواده است.

دكتر"تورج مرادي" افزود: روانكاوان معتقدند هنگامي كه نميتوانيم حرفمان رابه كرسي بنشانيم توسط خشونت آن را اعمال ميكنيم و اين به معناي آن است كه كسي كه اقتدار درونياش از بين رفته يا كم رنگ شده است ناچار است توسط خشونت خواستهاش را محقق كند.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: وقتي احترام بهخود را ياد نگرفتهايم و ازكودكي با احساس تحقير زندگي كردهايم به ديگران نيز طبعا احترام نمي گذاريم و اين بياحترامي را بر فردي كه از خودمان ضعيف تر است مثل كودكمان اعمال ميكنيم.

وي ادامه داد: اين بياحترامي مثل يك عقده سركوفتهي حل نشده در درون فرد باقي ميماند و هنگامي كه فرد توسط عوامل بيروني تحريك ميشود آن را به شكل پرخاشگري و خشونت بيرون ميريزد.

اين محقق با اشاره به اين كه وقتي انسان قادر نباشد بر محيط كنترل داشته باشد اين عدم كنترل را دليل ضعف و ناتواني خود تلقي ميكند گفت: در چنين شرايطي فرد بيمار فكر ميكند كه دوست داشتني نيست و غيرقابل احترام است و در چنين حالتي حتي احساس شرم نهفته در درون آدمي افزايش مييابد.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي است كه تخليه كردن احساس شرم بوسيله كتك زدن وتحقير كردن كسي كه ما را خشمگين كردهاست ،فوقالعاده ارضاكننده و تخليهكننده است لذا اين تجربه به كرات تكرار ميشود.

مرادي تصريح كرد: هنگامي كه كودك كتك ميخورد به تنها چيزي كه نمي انديشد كار اشتباهي است كه انجام داده است و اصلا به دليلي كه پدر و مادر به خاطر آن وي راكتك زدهاند فكر نميكند بلكه تنها چيزي كه كودك در آن شرايط به آن ميانديشد آن است كه مورد توهين و تحقير قرار می گیرد.

وي خشونت اعمال شده توسط والدين را مهمترين عامل از بين رفتن اعتماد وصميميت در خانواده عنوان كرد.

اين متخصص، اضطراب ، ترس از جدايي ، شب ادراري و وجود علائم روان تني را ازجمله تاثيرات كوتاه مدت خشونت نسبت به كودكان دانست.

وي تاكيد كرد:آن چه اهميت بيشتري دارداثرات درازمدتخشونت بر كودك است ،اعتماد بنفس پايين و احساس شرم از مهمترين اين تاثيرات است و چنين كودكي در بزرگسالي تبديل به يك والد مهاجم، خشن و آزاردهنده شده و كودك خود را مورد آسيب قرار ميدهد.

معارف قرآنی ، روانشناسي ،علمي و آموزشي...

ما را در سایت معارف قرآنی ، روانشناسي ،علمي و آموزشي دنبال می‌کنید

برچسب: روانشناختي,اعمال,خشونت,خانواده,ديدگاه, نویسنده: بازدید: 235 تاريخ: سه شنبه 14 شهريور 1396 ساعت: 4:37

صفحه بندی